Savunma sanayisi ve üniversitelerden kuantum hamlesi
Yükseköğretim Kurulu ve Savunma Sanayii Başkanlığı arasında "Savunma Sanayii Kuantum Teknolojileri Stratejik Yetkinlik Geliştirme İş Birliği Protokolü" imzalandı. Türkiye'nin önde gelen 11 üniversitesi, kuantum teknolojileri ekosisteminin oluşturulması için güçlerini birleştirecek.
Savunma Sanayii Başkanlığı'nda gerçekleştirilen imza töreninde konuşan Yükseköğretim Kurulu Başkanı Erol Özvar, kuantum teknolojilerinin Türkiye'nin geleceği açısından kritik önem taşıdığını belirtti.
Bugün atılan bu adımın gelecekte Türkiye'nin kuantum teknolojilerinde söz sahibi ülkeler arasında yer almasına önemli katkı sunacağını söyleyen Özvar, "Türkiye, son 20 yılda Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan liderliğinde savunma sanayisinde tarihi bir dönüşüm gerçekleştirdi. İnsansız hava araçlarından uydu sistemlerine, elektronik harp teknolojilerinden millî muharip uçağa kadar birçok alanda elde edilen başarılar, ülkenin yüksek teknoloji üretme kapasitesini ortaya koydu. Savunma sanayisinde tam bağımsızlık için mevcut teknolojilerin ötesine geçilmesi gerekir. Geleceğin kritik teknolojilerine yatırım yapılması, milli güvenlik açısından hayati öneme sahiptir. Ülkemizin kuantum alanında güçlü bir insan kaynağı ve araştırma altyapısı oluşturması bir tercih değil stratejik bir zorunluluktur." dedi

YÖK Başkanı Prof. Dr. Erol Özvar
Kuantum teknolojilerinin savunmadan haberleşmeye, siber güvenlikten sağlık teknolojilerine kadar geniş bir alanda dönüştürücü etki oluşturacağını kaydeden Özvar, kuantum hesaplama, kuantum haberleşme ve kuantum algılama teknolojilerinin geleceğin stratejik rekabet alanları arasında yer aldığını dile getirdi.

"Kuantum teknolojilerine yönelik yeni lisans programları açacağız"
Yükseköğretim Kurulu olarak kuantum alanındaki gelişmeleri uzun süredir yakından takip ettiklerini hatırlatan Özvar, yükseköğretim sisteminde kuantum teknolojilerine yönelik yeni lisans programları açılması için çalışmalar yürüttüklerini açıkladı.
İlk dönüşüm çalışmalarının Gebze Teknik Üniversitesinde başlatıldığını ifade eden Özvar, lisansüstü programlar, disiplinler arası araştırmalar ve uzman akademik kadroların yetiştirilmesinin de öncelikleri arasında bulunduğunu söyledi.
Protokole dahil edilen 11 üniversitenin kuantum alanındaki güçlü araştırma kapasitesiyle Türkiye'nin kuantum ekosistemine önemli katkılar sunacağını belirten Özvar, bu iş birliğinin araştırma çıktılarının teknolojiye dönüşmesine de önemli ivme kazandıracağını ifade etti.

Savunm Sanayi Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün
"Bu çağ doğru zamanda doğru alana yatırım yapanların çağıdır"
Yeni bir teknoloji yarışı içerisinde olduklarını belirten Savunma Sanayii Başkanı Prof. Dr. Haluk Görgün, "Bu yarışta başarı yönelimleri doğru okuma ve sınırlı kaynakları stratejik önceliklere yönlendirme ile mümkün olacak. Kritik teknolojilerde dışa bağımlılık, egemenliğin sessizce devredilmesi anlamına geliyor. Genç ekibimizle en iyisini yapıp dünya için model oluşturma kapasitesine sahibiz. Özgüvenimizi yeni nesil teknolojilere taşıyoruz. Bu çağ doğru zamanda doğru alana yatırım yapanların çağıdır." diye konuştu.
Sürdürülebilir bir millî kuantum ekosistemi kurulacak
Savunma Sanayii Kuantum Teknolojileri Stratejik Yetkinlik Geliştirme İş Birliği Protokolü ile kuantum hesaplama, kuantum haberleşme ve kuantum algılama alanlarında nitelikli insan kaynağı yetiştirilmesi, araştırma kapasitesinin geliştirilmesi ve sürdürülebilir bir milli kuantum ekosisteminin kurulması hedefleniyor.
Protokole Ankara Üniversitesi, Bilkent Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Gebze Teknik Üniversitesi, Hacettepe Üniversitesi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Koç Üniversitesi, Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Özyeğin Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi ve TOBB Ekonomi ve Teknoloji Üniversitesi taraf olarak katılıyor.
Böylece Türkiye'nin en güçlü araştırma üniversiteleri ortak bir kuantum vizyonunda buluşuyor. İş birliği kapsamında ön lisans, lisans, yüksek lisans ve doktora programlarının geliştirilmesi, yeni sertifika programlarının açılması, araştırma merkezleri ve laboratuvar altyapılarının güçlendirilmesi, burs ve staj imkânlarının artırılması, savunma sanayii firmalarıyla ortak projelerin yürütülmesi planlanıyor.
Kuantum fiziğinden kuantum kriptografiye, kuantum yazılımından kuantum donanım teknolojilerine kadar geniş bir yelpazede eğitim ve araştırma faaliyetlerinin yürütüleceği protokol, üniversite-sanayi-kamu iş birliğini yeni bir seviyeye taşıyacak. Savunma sanayiinin ihtiyaç duyduğu kritik teknolojilerde yerli ve milli insan kaynağının yetiştirilmesiyle Türkiye'nin küresel rekabet gücünün artırılması amaçlanıyor.
Protokol, akademik iş birliğinin yanı sıra Türkiye'nin kuantum teknolojilerinde bölgesel ve küresel ölçekte söz sahibi olmasını sağlayacak stratejik bir yol haritası olarak değerlendiriliyor. (İLKHA)
Savunma sanayisi ve üniversitelerden kuantum hamlesi#Ankara #SavunmaSanayi #KuantumFiziği pic.twitter.com/5vr50PZXo1
— İLKHA Video (@ilkhavideo) 24 Haziran 2026
YASAL UYARI: Yayınlanan yazılı haber, fotoğraf ve videonun tüm hakları İlke Haber Ajansı Basın Yayın San. Tic. A.Ş.'ye aittir. Hiçbir surette haber, fotoğraf ve videonun tamamı veya bir kısmı yazılı sözleşme yapılmadan veya abone olmadan kullanılamaz.
Temel Eğitim Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen "4'üncü Millî Eğitim Kongresi: Temel Eğitim" Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Ömer Faruk Yelkenci'nin katılımıyla İstanbul'da yapıldı. Kongrede temel eğitimin mevcut durumu ve geleceğine ilişkin çalışmalar ele alındı.
Psikolojik Danışman ve Rehber Öğretmeni Muhammed Beşir Özçelik, okulların tatile girmesiyle birlikte öğrencilerin yaz tatilini en verimli şekilde değerlendirebilmeleri için yapılması gerekenler ve ebeveynlere düşen sorumluluklar hakkında önemli değerlendirmelerde bulundu.
Gaziantep İl Milli Eğitim Müdürü Önder Arpacı başkanlığında, Şahinbey ilçesindeki okul müdürlerinin katılımıyla sene sonu değerlendirme toplantısı gerçekleştirildi.